10 anledningar till varför du skall dricka kaffe

kaffe & hälsa, rättvistkaffe.se

Kaffe har både blivit prisat och ifrågasatt genom århundrandena. Det har blivit beskylt för att orsaka både galenhet och impotens, men också lovordat för att bota lathet och flera andra mänskliga brister.

Vad säger den senaste forskningen, när det gäller kaffets för och nackdelar?

10 anledningar till varför du skall dricka kaffe varje dag

Kaffe förbättrar din fysiska prestanda. Drick en kopp kaffe ungefär 1 timme innan träning och förbättra dina resultat med upp till 10-11%. Forsking har visat att koffein ökar adrenalin nivån i blodet. Vilket resulterar i att kroppen bättre hanterar fysisk ansträning.

Kaffe är bra för vikten. Kaffe innehåller magnesium och kalium, vilket hjälper kroppen att använda insulin och reglera blodsocker nivåerna. Något som reducerar ditt begär efter söta saker. Koffein hjälper också kroppens fetceller att bryta ned fett och använda det som energi under träning.

Kaffe gör dig smartare. Forskning har visat att ett måttligt intag av kaffe (1-4 koppar/dag) förbättrar koncentrationen och hjälper dig med inlärning.

Kaffe minskar risken till för tidig död. Forskning har visat att kaffedrickare generellt har 25% mindre risk till för tidig död, jämfört med dem som inte alls dricker kaffe.

Kaffe reducerar risken för cancer. Studier har visat att kaffe kan minska risken med 25% att utveckla prostata cancer. Männen i testgruppen drack 4 koppar kaffe om dagen. Forskning har också visat att koffein kanske minskar risken att utveckla basalcellcancer, vilket är den vanligaste formen av hudcancer. En studie i Japan har visat att de som dricker 2 koppar kaffe om dagen, minskar risken för levercancer med upp till 50%.

Kaffe reducerar risken för stroke. Måttligt intag av kaffe (2-4 koppar/dag) antas minska risken för stroke.

Kaffe reducerar risken för Parkinssons. Studier har visat att ett regelbundet intag av kaffe reducerar risken att utveckla Parkinssons med upp till 25%. Det finns också bevis för att kaffe skapar aktivitet i delar av hjärnan som redan är påverkad av Parkinssons.

Kaffe skyddar din kropp. Kaffe innehåller massor av antioxidanter. Faktiskt mer än något annat livsmedel. Antioxidanter är kroppens bästa försvar mot fria radikaler.

Kaffe motverkar depression. En Amerikanskt studie av 51000 kvinnor visade att risken att drabbas av depression minskade med 20% hos dem som drack 4 koppar kaffe om dagen. Men även färre koppar per dag hade en gynnsam inverkan, om än i mindre grad.

Kaffe gör dig yngre. Forskare vid Uppsala Universitet släppte 2016 en studie som visar att kaffe påverkar kroppens biologiska ålder. Enligt forskarna kan 3 koppar kaffe om dagen minska din biologiska ålder med 5,6 år. Studien visade också exempel på motsatsen. Exempelvis ökar kroppens biologiska ålder med 5 år om du dricker 3 burkar läsk om dagen. Använd alltså inte socker till kaffet. Det tar bort nyttan med kaffet.

6 anledningar till att vara försiktig med kaffe

Dåligt kaffe kan vara giftigt. Kaffe av låg kvalitet som innehåller dåliga bönor (övermogna eller motsatsen), kan orsaka huvudvärk och illamående. Köper du specialkaffe av hög kvalitet, slipper du oroa dig för detta.

Kaffe kan döda dig. Jo faktiskt, om du dricker 80-100 koppar (23 liter) i relativt snabb takt. Denna mängden kaffe innehåller 10-13 gram koffein, vilket är direkt dödligt. Värt att påpeka är att det även är dödligt att dricka 23 liter vatten i snabb takt.

Har du högt kolesterol? Drick bara filterkaffe. Forskare hittat ett samband mellan högt kolesterol och ett stort, regelbundet intag av ofiltrerat kaffe.

Lider du av ångest? Undvik kaffe. Personer som lider av ångest bör undvika kaffe eftersom koffeinet kan förvärra ångest hos vissa individer.

Kaffe kan skapa rastlöshet och sömnproblem. Det rekommenderade maximala dagliga intaget av koffein är 400 miligram. Alltså ungefär 4 koppar kaffe. Forskning på senare år har dock visat att känsligheten för koffein är inprogramerat i vårt DNA. Vissa tål mer, andra mindre. Förmodligen vet du redan var din nivå ligger.

Drick inte mer än en kopp kaffe om dagen om du är gravid. Studierna kring kaffets påverkan på det mänskliga fostret, har varit kontroversiella och otydliga. Men en sak är forskarna överens om. Dricker du kaffe kommer koffein att nå fostret, och fostret är känsligt för koffein. Är du storkonsument av kaffe och inte kan sluta dricka, rekommenderas du att åtminstone begränsa ditt intag till 1 kopp kaffe om dagen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *