Köpvillkor

Nedan kan du läsa om våra villkor gällande priser, betalning, faktura, frakt, leveranstid, ångerrätt, reklamation, etc.

Priser

Alla priser är i Svenska kronor (SEK) och inklusive moms.

Betalningssätt

I samarbete med Hygglig erbjuder vi betalning via:

  • Faktura
  • Kort (VISA, Mastercard)
  • Internetbank
Faktura villkor

Betalningsvillkor är 15 dagar och fakturan skickas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.

Har du inte betalt på förfallodagen får du alltid en påminnelse via sms och betalar du omedelbart så slipper du påminnelseavgift.

Fakturaavgift 0kr

 

Frakt

Frakt inom Sverige: 59 kr. Leveranserna görs av PostNord. Du hämtar leveransen hos något av Postens utlämningsställen efter att du blivit aviserad via e-post.

Leveranstid

Normal leveranstid för kaffebönor, te, choklad och barista tillbehör är 2-3 arbetsdagar.

Espressomaskiner & kvarnar skickas direkt från Lelits fabrik i Italien. Leveranstid är avhängig lagerstatus, men är produkten i lager tar det vanligtvis 5-7 arbetsdagar.

Vi kontaktar gärna fabriken innan du genomför ditt köp. Hör av dig till oss med produktnamn, så återkommer vi med ett exakt leveransbesked.

Hämta varorna själv

Vi erbjuder våra kunder möjligheten att hämta varorna i Hässleholm, och därmed slippa fraktkostnaden på 59kr.

Kontakta oss via e-post eller telefon, så bokar vi en tid.

(Gäller ej espressomaskiner & kvarnar)

Transportskada

Du som paketmottagare måste kontrollera om det finns synliga skador på paketet vid utlämning.

Misstänks skador på varan skall paketet öppnas tillsammans med ombudet. Därefter telefonanmäler ombudet skada/ förlust till PostNord.

Dold skada som inte syns vid utlämnandet skall anmälas till Rättvist Kaffe via e-post så snart som möjligt, dock senast tre dagar efter uthämtningsdag.

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument rätt att ångra köpet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan.

För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste varan returneras i oskadat skick och obruten förpackning.

Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Önskar du åberopa ångerrätten, vänligen kontakta alltid Rättvist Kaffe via e-post innan varan returneras.

Reklamation

Privatpersoner har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts.

Rättvist Kaffe ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte Rättvist Kaffe kan bevisa att felet inte är ursprungligt.

Efter sex månader är det du som kund, som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Rättvist Kaffe är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan.

Vid eventuell retur det du som konsument som bekostar leveransen och ansvarar för att paketera varan så att den inte skadas under transporten.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Kundtjänst

Välkommen att kontakta oss. Skicka din förfrågan innan kl 18:00 så garanterar vi svar samma kväll (vardagar).